Odhlásenie
Späť
HOME
Užívateľ: Firma: [ Zmena osobných nastavení ]                  Piatok 19.04.2024
Články  

 

 

 

 

Ako vytvoríme animáciu v programe Creo Parametric 2.0

 

Program PTC Creo Parametric vám ponúka integrované, parametrické, 3D CAD, CAID, CAM a CAE riešenia umožňujúce konštruovať rýchlejšie ako kedykoľvek predtým s maximálnou inováciou a kvalitou pre vytvorenie výnimočných produktov. Jeden z modulov, ktoré užívateľom uľahčujú prácu je modul animate.

Modul animate ako už jeho názov napovedá, slúži na tvorbu animácií priamo v Creu Parametric 2.0, ktoré si užívateľ môže prehrať vo forme videa. Pomocou modulu animate môžete pred zákazníkmi, alebo nadriadenými veľmi jednoducho prezentovať vaše zostavy v zložených alebo rozložených stavoch, ba dokonca v prípade mechanizmov ich môžete uviesť do pohybu a ukázať ich funkčnosť. Tieto videá sú veľmi krásnym príkladom toho, ako efektne sa môžu výrobky v rámci vývoja prezentovať, a ako môže byť zobrazená ich funkčnosť ešte predtým, ako sa reálne vyrobia.

V programe Creo Parametric 2.0 sa teda dajú vytvárať rôzne animácie, ktoré si vieme uložiť vo video  formáte mpg alebo avi, poprípade vo formáte jpeg, alebo tiff. Na vytvorenie animácie môžeme použiť zostavu vytvorenú v prostredí Creo Parametric 2.0, poprípade ProEngineer. Keď si zostavu otvoríme v Creu Parametric 2.0, v záložke applications nájdeme modul animation, ktorý použijeme na tvorbu videa. Pred samotným vytváraním videa si musíme ujasniť niekoľko vecí:

-1: Aký druh animácie chceme vytvoriť? (môžeme uviesť do pohybu mechanizmus, môžeme animovať rozloženie zostavy, alebo len chceme zobraziť hotovú zostavu v rôznych pohľadoch).

-2: Aké pohľady chceme použiť? (Ak chceme použiť detailný alebo špecifický pohľad tak si ho musíme vopred vytvoriť).

-3: Ako chceme zobrazovať zostavu, použijeme zjednodušené reprezentácie alebo rezy?

 

Vytvárame animáciu mechanizmu.

Ako prvý krok si v zostave vytvoríme mechanizmus. Potom si musíme do zostavy pridať motor, ktorý nám daný mechanizmus rozhýbe. V záložke applications si otvoríme mechanism a vytvoríme si pomocou záložky servomotors motor. V profile motora je potrebné zadať specifications, v našom mechanizme som vybral velocity a uhol za ktorý sa otočí náš hriadeľ za sekundu, napríklad 30°/s.

 

Keď máme zadefinovaný motor tak si môžeme vyskúšať, či sa nám mechanizmus skutočne  pohybuje. Otvoríme si záložku mechanism analysis a spustíme simuláciu  mechanizmu cez run. Vieme si zadefinovať čas, frame rate a minimálny interval. Pomocou záložky playbackresult set si môžeme vizualizáciu mechanizmu prehrať a čo je najdôležitejšie, musíme si ju uložiť.

 

Vytvárame animáciu rozkladu zostavy

Ak chceme vytvoriť animáciu rozkladu zostavy, tak si najskôr vytvoríme rozložený stav, alebo niekoľko rozložených stavov, môžeme zadefinovať časy za ktoré sa má zostava zložiť. Po vytvorení rozloženého stavu prejdeme do záložky applicationsanimate.

Vytvárame klasickú animáciu zostavy zobrazenú v rôznych pohľadoch

V tomto prípade stačí v zostave vytvoriť príslušné pohľady ktoré chceme zobraziť. Ak chceme zobraziť klasické pohľady zadefinované v modeli, tak nemusíme vytvárať nič, stačí prejsť do modulu animate.

 

Vytvorenie finálnej animácie

Novú animáciu mechanizmu si vieme naimportovať do modulu animate pomocou príkazu import from MDO. Načítané animácie vidíme v animation tree a vieme si ich cez pravé tlačidlo myši aktivovať.

 

V menu si vieme cez príkaz play animáciu prehrať. Pomocou príkazu animation time domain v skupine timeline si vieme zmeniť čas trvania animácie.

 

Na našu zostavu sa budeme chcieť pozrieť z viacerých pohľadov, jednotlivé pohľady si vieme načítať cez príkaz view time v skupine graphic design a vieme im priradiť čas v animácii ku ktorému sa majú načítať. Takto si vieme vložiť niekoľko pohľadov a animácia sa nám bude v priebehu prehrávania otáčať podľa vopred nastavených pozícií.

 

Následne si môžeme upraviť transparentnosť určených súčiastok cez príkaz trans time. Vieme si vybrať jednotlivé súčiastky a vieme im priradiť transparentnosť v percentách a tiež čas v ktorom sa má začať meniť ich priehľadnosť.

 

Ak si chceme vytvoriť animáciu rozkladu zostavy, je potrebné načítať si rozložený stav. Dostaneme sa k nemu cez príkaz key frame sequence. V menu príkazu si vieme načítať rozložené stavy a vieme k nim pridať čas, v ktorom sa majú aktivovať. Vieme si zadefinovať, aby program sledoval sekvenciu rozkladu, teda poradie v ktorom boli súčiastky zo zostavy odoberané.

 

Všetky pridané pohľady, orientácie, celkový čas a rozklady zostavy vidíme v nástrojovom paneli nad grafickou plochou, kde si vieme každú jednu položku jednoducho upraviť, posunúť a tým jej priradiť iný čas, predefinovať alebo jednoducho vymazať a to všetko cez pravé tlačidlo myši.

 

V animáciách si vieme zobrazovať okrem pohľadov a rozložených stavov aj zjednodušené reprezentácie, resp. prepínať si medzi reprezentáciami, poprípade zobraziť rezy a podobne. Keď máme vytvorených niekoľko animácií, vieme si ich jednoducho v strome animácií aktivovať podobne ako komponenty v zostave a vieme sa medzi nimi prepínať.

Keď máme animáciu hotovú a prehrali sme si ju, tak si ju môžeme jednoducho vyexportovať. Po prehraní animácie cez príkaz playback, sa nám zobrazí ikonka na uloženie animácie. Po jej spustení sa nám otvorí okno v ktorom si vieme zadefinovať názov videa, formát videa, (video sa ukladá vo formáte mpg, poprípade avi) poprípade môžeme namiesto videa zvoliť aj výstup vo forme obrázkov. Je potrebné mať na pamäti, že program uloží každý obrázok videa vo forme obrázku na disk, teda ak máme vytvorené 10 sekundové video s frekvenciou 25 obrázkov za sekundu, tak nám program vygeneruje 250 obrázkov. V nastavení výstupu animácie môžeme nastaviť rozmery videa, (aj full HD) počet snímok za sekundu, pomer kompresie videa a ak chceme ešte kvalitnejší výstup tak vieme použiť príkaz photo render frames, ktorý nám každý obrázok vyrenderuje podľa naposledy použitých alebo preddefinovaných nastavení.

 

Ako môže vyzerať výsledné video:

 

 

Copyright © 2004 - 2024 IPM SOLUTIONS, s.r.o. Všetky práva vyhradené.