Odhlásenie
Späť
HOME
Užívateľ: Firma: [ Zmena osobných nastavení ]                  Štvrtok 02.05.2024
Články  

 

 

 

 

Ako nastaviť svetlá pri vytváraní realistických scén

Creo Elements/Pro (predtým Pro/ENGINEER) poskytuje rôzne typy osvetlenia pre vytváranie realistických scén. Správnym nastavením scény pre vyzualizáciu modelu je možné reálne zobraziť priestorový model. Pri nastavovaní scény je potrebné priradiť modelu renderovaciu miestnosť a potrebný počet svetiel.

      Pre štandardné osvetlenie prostredia existujú tri typy svetla:

  • Ambient (obklopujúce): Používané pre zatienené oblasti (nepriame osvetlenie). Umiestnenie obklopujúcich svetiel je rovnomerné na scénu s rovnakou intenzitou.
  • Light bulb (žiarovka): Používané ako priestorový zdroj svetla. Svetlo z tohto typu svetla svieti priestorovo z jedného bodu.
  • Spot light (bodové svetlo):  Lúč svetla je v tvare kužeľa. Graficky zobrazené ako dva koncentrické kužele, pričom vonkajší kužeľ reprezentuje maximálnu intenzitu osvetlenia a krajný kužeľ definuje zatienenie.
  • Directional light (smerové svetlo):  Jednoduché smerové svetlo (podobné slnečnému svetlu). Smerové svetlá nevznikajú z jednotlivého bodu, ale z jednej oblasti.

      Nastavenie svetiel vašej scény.

Nastavenie svetiel pri renderovaní súčiastky pozostáva z manipulácie troch základných svetiel - primárne svetlá, nasýtené svetlá a sekundárne svetlá.
Primárne svetlá
  sú prevládajúce svetlá v scéne a osvetľujú renderovanú súčiastku. Na oživenie miestnosti sa používajú nasýtené svetlá. Sekundárne svetlá sa pridávajú pre zvýraznenie detailov súčiastky, alebo na vytvorenie špeciálnych svetelných efektov.

      Ako nastaviť svetlá pri vytváraní realistických scén?

V prvom rade je nutne definovať umiestnenie súčiastky do správnej scény pre fotorealistické zobrazenie (definovanie scény pozostáva z priradenia miestnosti pre renderovanie). Pre ľahšie umiestňovanie súčiastky v scéne, ako aj definovanie svetiel je vhodne využiť funkciu Real Time Rendering (View>Display Settings>Model Display>…Shade>Real Time Rendering>OK).
Real Time Rendering umožňuje zobrazovať nielen súčiastku v renderovanej miestnosti, ale aj zobrazuje tiene od danej súčiastky. Touto kombináciou zobrazenia (osvetlená súčiastka v požadovanej polohe a v definovanom priestore)  sa fotovizualizácia stáva realistickejšou.

      Nastavovanie jednotlivých svetiel:

View>Model Setup>Lights… V pracovnom okne Light Editor-a sú prednastavené dve svetlá. Tieto svetlá môžu slúžiť ako nasýtene svetlá.
Spotlights a light bulbs  môžu byt použité ako primárne svetlá. Svetlá je vhodné umiestňovať z viacerých smerov. Kombináciou vhodne umiestnených svetiel dosiahnete realistickejšie zobrazenie vášho modelu. Maximálne šesť svetiel je možné definovať užívateľom.

      Umiestňovanie a intenzita svetiel:

Pre správne umiestnenie svetiel sa používajú posuvné nastavovače v záložke Position. Na dosiahnutie správneho osvetlenia modelu je ďalej potrebné nastaviť intenzitu svetla. Intenzita sa nastavuje v záložke Intensity. Pri použití primárnych svetiel je možné v záložke Intensity nastaviť aj tzv. Light Scatter (postupné zoslabnutie zdroja svetla).

      Renderovanie geometrie:

Správne pripravený model na renderovanie by nemal obsahovať ostré hrany. Na ostrých hranách sa doporučuje vytvoriť minimálny rádius, ktorý pri dopade primárnych svetiel vytvorí požadovaný efekt.

      Advanced Rendering Extension:

Creo Elements/Pro (predtým Pro/ENGINEER) poskytuje pokročilé nastavenia  v Advanced Rendering Extension (ARX). ARX umožňuje realistickejšie zobrazenie renderovaných modelov s použitím efektov ktoré nájdeme v reálnom svete. Medzi tieto efekty patrí napríklad zahmlenie, definovanie hĺbky zobrazenia súčiastky, perspektíva ako aj záblesk od objektívu.

 

 

 

Renderovanie je ako umenie. Neexistuje žiadny exaktný  postup ako pracovať s priestorovými modelmi. Zo začiatku strávite s nastavovaním správnej scény veľa času. Nebuďte zaskočený, výsledky sa dostanú v krátkom čase.

Copyright © 2004 - 2024 IPM SOLUTIONS, s.r.o. Všetky práva vyhradené.