Odhlásenie
Späť
HOME
Užívateľ: Firma: [ Zmena osobných nastavení ]                  Pondelok 29.04.2024
Články  

 

 

 

 

Tipy a techniky kótovania obluku

 

Kóty modelu by mali odzrkadlovať návrh zámeru modelu. Najčastejšie je to priamočiare, ale niekedy si želané veci musíme zadefinovať trochu inak. Tu je niekoľko trikov kótovania pre oblúk.

Dĺžkové kóty oblúka (Skicár):

Oblúk može byť riadený zakótovaním jeho dĺžky. Toto môže byť veľmi užitočné, keď sa model pohybuje podmienene ako otáčajúci sa kĺb. Pre riadenie oblúka definovaným dĺžkou, nakreslite oblúk. Zvoľte obluk a jednu kótu, ktorá ho riadi (uhlovú kótu, polmerovú kótu, lieneárnu kótu a pod.), tak aby sa vysvietili na červeno. Ďalej zvoľte Edit > Convert To > Perimeter (Úpravy > Konvertovať na > Obvod) potom zvoľte kótu, ktorú chcete aby Pro/E zamenil k tomu aby udržal dĺžku obvodu. Obrázok číslo 1. zobrazuje postup.

 

Obr.1: Dĺžkové kóty oblúka

 

Kóty obvodu alebo dĺžky oblúka sa objavia na obrazovke s "perim (obluk)" a vybratá kóta sa ukáže s "var". Kóta "var" nemože byť modifikovaná a ak ju zmažete, taktiež zmažete aj kótu "perim (obvod)".

TIP: Riadiť hodnotu "perim (obvod)" cez relácie je vynikájuca cesta ako riadiť časti v modely, ktoré sa hýbu alebo sú spojené s modelom.

Poznámka: Táto funkčnsť nieje prístupná pre všetky prvky (pre príklad: variable section sweeps).Pre ďalšie informácie pozri Pro/E Help.

Poznámka: Neviem či je porucha definovej funkcie, ale objavil som, že môžete použiť iba jedenu kótu obvodu na skicu.

Uhlové kóty oblúka:

Pridaná hodnota uhla oblúka môže byť kótovaná priamo (bez pomocnej osi, a pod.). Naskicujte oblúk. Začnite s kótovaním Sketch > Dimension > ... (Kresliť > Kóty > ..). Zvoľte jedne koniec oblúka > Zvoľte druhý koniec oblúka > Vyberte samotný oblúk > umiestnite kótu.

TIP: Pri výbere kótovania môžete vybrať najskôr obluk pred koncovými bodmi. Obidva spôsoby funguju.

Obr.2: Uhlová kóta oblúka

TIP: Uhlová kóta je často dobrá voľba pre premennú kótu dĺžkovej kóty oblúka.

Poznámka: Pre akýkoľvek dôvod sa nedá umiestniť uhlová kóta oblúka ak už sa kóta obvodu nachádza v skici. Môže byť umiestnená pred ale nie po umiestnení obvodovej kóty.

Kótovanie pozície:

Niekedy aktuálny polomer alebo dĺžka oblúka niesu také doležité, iba pozícia oblúka je dôležitá pre jeho referencie. Jednoduchá schéma pre dosiahnutie tochto je s pomocnou čiarou a tangentnej kóty s oblúkom. Obr. 3 zobrazuje zakótovanú pozíciu oblúka.

Obr. 3: Kótovanie pozície oblúka

Kótovanie oblúka vo výkrese:

Tie isté kóty dĺžky oblúka a uhla oblúka môžu byť vyrobené vo výkrese použitím funkcie Create Dimension (Vytvoriť Kóty) ako v skicári. Použite Insert > Dimension > New References (Vložiť > Kóta> Nové Referencie) potom vyberte obidva konce oblúka > vyberte samotný obluk > umiestnite kótu > potom zvoľte Angular (Uhlová) alebo Arc Length z menu Arc Dim Type (Obr. 5). Výsledok je znázornený na obrázku 4.

   

 Obr. 4: Kótovanie dĺžky a uhla oblúka vo výkrese

 Obr. 5: Menu

 

TIP: Použite vyhľadavanie pre voľbu koncového bodu, aby ste si boli istý vybratím správneho bodu.

Poznámka: Nad kótou dĺžky sa nachadza malý symbol dĺžky oblúka.

Copyright © 2004 - 2024 IPM SOLUTIONS, s.r.o. Všetky práva vyhradené.