Prvok Roznásobenie (Pattern) je veľmi často používaný nástroj na vytvorenie opakujúcej sa geometrie respk. Opakujúcich sa prvkov. Napríklad roznásobenie diery so zrazením na hranách, roznásobenie zubov na ozubených kolesách, roznásobenie vysunutia v konbinácií s úkosom a následným zaoblením a tak ďalej. Príkladov je strašne veľa. Akým spôsobom robiť takéto roznásobenia? Aký zvoliť čo najlepší postup z hľadiska rýchlej regenerácie týchto prvkov a ich úpravy? Ako tento nástroj čo najefektívnešie používať si popíšeme v následujúcich riadkoch.
Rozdelil som využívanie roznásobenia do troch skupín. A to podľa spôsobu jeho vytvárania.
1. Prvú skupinu definuje tvorba roznásobenia každého prvku samostatne.
2. Druhá skupina je roznásobenie skupiny prvkov.
3. Tretia skupina je roznásobenie použitím kopírovaných plôch, ktoré som pomenoval ako TURBO PATTERN.
Popíšem a ukážem výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov roznásobenia na tvorbe jednoduchého ozubenia na kolese. Viď. Obr. 01 kolesá
Obr. 01 Kolesá
Mám tri rovnaké kolesá na ktorých idem vytvárať ozubenie. Viď. Obr. 02 Strom modelu jednotlivých kolies
Obr. 02 Strom modelu jednotlivých kolies
Prvý zub ozubenia už mám vytvorený, vrátane dvoch zaoblení. Budem roznásobovať 3 prvky. Pri jednotlivých spôsoboch roznásobenia si treba všímať čas regenerácie pri zmene rozmerov a veľkosť výsledného modelu. Na záver si urobíme krátke zhrnutie.
1. Roznásobenie každého prvku samostatne
Ako prvý krok urobím roznásobenie vybratia „Extrude 2“, potom roznásobim prvé zaoblenie „Round 1“ a druhé zaoblenie „Round 2“. V strome modelu mám tri prvky roznásobenia. Keď potrebujem zmeniť rozmer vybratia „Extrude 2“ musím rozbaliť prvé roznásobenie vybrať daný prvok a editovať. Regenerácia potom prebieha pomerne dlhý čas pri ktorom Creo regeneruje ( prepočítavá geometriu ) 99 prvkov. Tomu bude zodpovedať samozrejme aj veľkosť modelu. Celú ukážku si môžte pozrieť na krátkom videu. Viď. Video 01 Roznásobenie každého prvku samostatne
Video 01 Roznásobenie každého prvku samostatne
2. Roznásobenie skupiny prvkov
Pri tomto postupe si z troch prvkov, ktoré potrebujem roznásobiť urobím Skupinu prvkov (Group). Tú dam roznásobiť. Čas potrebný na vytvorenie tohto prvku je najdlhší. Creo regeneruje 127 prvkov. Aj velkosť modelu je najväčšia. Preto aj akákoľvek zmena prvkov v tomto roznásobení bude trvať dlho. Viď. Video 02 Roznásobenie skupiny prvkov
Video 02 Roznásobenie skupiny prvkov
3. Roznásobenie použitím kopírovaných plôch „TURBO PATTERN“
Skôr ako budem robiť roznásobenie si vytvorím geometriu, ktorú budem roznásobavať použitím plôch. Vyberiem plochy daných prvkov vrátane zaoblení. Tie si skopírujem cez príkaz Kopírovanie (Copy) a Vložiť (Paste). Týmto dostanem z týchto plôch Zlúčené plochy (Quilts) a v strome modelu mi pribudne prvok (Copy). Vlastne budem mať jednu zlúčenú plochu. Tú vyberiem a cez príkaz (Solidify) vytvorím odstránenie materiálu. Potom vyberiem prvok (Copy) v strome modelu a ten dám roznásobiť. Urobím ešte referenčné roznásobenie prvku (Solidify). Prvok (Copy) možem následne v strome modelu dať skryť. Čas regenerácie pri tvorbe, alebo zmene prvkov je najnižší. Tento spôsob roznásobenia som preto označil ako „Turbo pattern“. Aj model má najmešiu veľkosť po uložení. Viď. Video 03 Roznásobenie použitím kopírovaných plôch
Video 03 Roznásobenie použitím kopírovaných plôch
Na záver som v krátkosti urobil porovnanie jednotlivých spôsobov roznásobovania, čo sa týka stromovej štruktúry modelov, rýchlosti regenerácie a veľkosti modelov po vykonaní roznásobenia. Okrem týchto spomýnaných výhod má tento posledný spôsob roznásobovania ešte aj ďalšie prednosti o ktorých si povieme niečo bližie na budúce. Viď Obr. 3 Veľkosť modelov a Obr. 4 Záver.