Integrácia PLM a ERP

Integrácia Product Lifecycle Management (PLM) a Enterprise Resource Planning (ERP) významne zvyšuje produktivitu a efektivitu práce užívateľov a organizáciách, ktoré pracujú s informáciami týkajúcimi sa produktov a prevádzky. Tieto dve podnikateľské domény zahŕňajú mnohé kritické funkcie, ktoré sú vyžadované pri vývoji, testovaní, výrobe, logistike, užívaní a podpore produktu počas jeho života. Integrácia PLM a ERP môže priniesť viditeľné výhody spoločnostiam akejkoľvek veľkosti.
Spočiatku sa integrácia PLM a ERP objavovala vo väčších spoločnostiach, pretože tie mali dostupné zdroje potrebné na podporu takýchto projektov. Ale všetky spoločnosti, bez ohľadu na veľkosť, čelia podobným problémom a majú rovnakú potrebu integrácie PLM a ERP. Väčšina spoločností, najmä malé a stredné závody v rámci dodávateľských reťazcov sa usilujú o zvýšenie hodnoty svojich výrobkov a služieb.
PLM spravuje inovačný proces – umožňuje spoločnostiam rýchlo vytvárať produkty a uviesť ich na. Zameriava sa na digitálne, kontextovo orientované informácie, činnosti a obchodné procesy – hodnoty spojené s produktom a charakteristikou podniku. Spravuje životný cyklus a vzťah medzi informáciami o produktoch a procesmi.
ERP zabezpečuje, že kvalitný produkt je vyrábaný v potrebnom čase a pri kontrole nákladov na základe požiadaviek zákazníka. Zameriava sa na fyzické obchodné aktivity, transakcie, návratné investície a venuje sa plánovaniu produkcie, správe majetku, nákladov a iným fyzickým aspektom produkcie. Je optimalizovaný na správu veľkého množstva transakcií a s nimi spojených údajov.
Obrázok ilustruje hlavné funkčné domény PLM a ERP/ERM. Na tomto obrázku ERM (Enterprise Resource Management) zahŕňa ERP ako aj ďalšie iné funkcie podniku, pričom ERP je základom ERM. Je dôležité všimnúť si, že medzi ERP/ERM a PLM môže nastať značné prekrytie a každý aj naďalej pokračuje v rozširovaní a podpore ďalších obchodných procesov a funkcií.
Keď PLM dodá viac ucelených riešení pre konštruktérov a inžinierov v rámci podniku, manažérske “vlastníctvo” informácií týkajúcich sa produktu sa zmení. Napríklad, vlastníctvo štruktúry produktu a zoznam materiálu sa presúva od výroby ku konštrukcii. Ale informácie o zoznamoch materiálu musia by stále podporované a prístupné už do ERP aplikácií. Toto zvýši dôležitosť integrácie PLM a ERP na zaistenie konzistencie súpisov materiálu, zmenu produktu a iné podobné informácie používané v podniku.
Veľké spoločnosti môžu integrovať PLM a ERP pre spoluprácu s ich dodávateľmi, umožňujú ich dodávateľom, aby zdieľali konštrukciu, zmeny a iné informácie priamo v ich PLM a ERP prostredí.

Výhody integrácia PLM a ERP

Je mnoho výhod spojených s integráciou PLM a ERP. Tieto výhody sa objavujú vo viacerých oblastiach, vrátane:
Zaistenie konzistencie a použitie informácií týkajúcich sa produktu pracovníkmi jednotlivých organizácií v podniku.
Počas zvyšovania kvality znížiť čas uvádzania produktov na trh pri súčasnom znižovaní nákladov
Tvorba a použitie všeobecnej terminológie produktov a procesov v rámci obchodu
CIMdata výskum PLM a ERP integrácie výhod ukázali nasledovné:
75% redukcia času, nákladov a chýb vyplývajúcich z manuálneho zadávanie dát z PLM do ERP
75% redukcia chýb v evidencii materiálu, pretože zoznam materiálu je vytvorený raz a potom je jednotne spravovaný v ERP aj v PLM
15% redukcia nákladov na skladovanie, vďaka zlepšenému využívaniu súčiastok, čo je výsledkom informovanosti konštruktérov a inžinierov o tom, ktorá súčiastka je už k dispozícii a začleňovania týchto informácií do nových verzií alebo produktov.
8% redukcia odpadového materiálu, ktoré nemôžu byť využité na výrobu a ktoré boli už zaradené v zásobách

Pre dosiahnutie týchto výhod je nevyhnutné uistiť sa, že jednotný produkt a informácie o prevádzke sú prístupné pre všetkých užívateľov, bez ohľadu na to, v ktorej sekcii pracujú a aká je ich pracovná náplň. Niekoľko štúdií dokumentuje, že náklady na opravu chýb, ktoré sa objavia v neskorších etapách vývoja produktu môžu mať rádovo vyššiu hodnotu ako náklady na opravu chýb zistených v počiatočných etapách.
PLM a ERP integrácia poskytuje spoločnostiam príležitosť a motiváciu pustiť sa a vyriešiť mnoho vecí, ktoré ovplyvňujú ich efektivitu. Tvorba všeobecných obchodných procesov, definovanie jasných pravidiel v oblasti vlastníctva údajov, stanovenie, kde budú nosné informácie umiestnené a využívanie všeobecnej terminológie – toto všetko významne zredukuje nedorozumenia medzi jednotlivcami a organizáciami súvisiace s informáciami a procesmi produktu, čo bude mať za následok menej chýb.
Zavedenie
Pri integrácii PLM a ERP treba zvážiť mnoho otázok. Tieto faktory zahŕňajú mnoho rôznych oblastí, vrátane podnikovej kultúry, organizačnej štruktúry, obchodných postupov a technológie.
Kľúčovým rozhodnutím je určenie aký stupeň integrácie potrebujete. Integrácia PLM a ERP je rôzna, podľa zložitosti. Od jednosmerného toku BOM informácií z konštrukcie do výroby až k dvojsmernému prostrediu, v ktorom užívatelia pristupujú k informáciám ERP aj PLM zo svojho primárneho užívateľského rozhrania, či už to je PLM, CAD alebo ERP.
Každá spoločnosť nepotrebuje rovnaký stupeň integrácie. Veľké spoločnosti zvyčajne vyžadujú komplexnejšiu integráciu medzi PLM a ERP, pretože ich vývojový cyklus produktu a jednotlivé výrobné operácie sú široko rozptýlené. Menšie spoločnosti vo všeobecnosti vyžadujú základnú integráciu.
Ďalším rozdielom je, že väčšie spoločnosti obyčajne majú väčšie množstvo informácií, ktoré si vymieňajú. Pri rozhodovaní ako najlepšie integrovať PLM a ERP sa musí prihliadať na jednotlivé obchodné a pracovné modely spoločnosti.

Organizačné otázky

Užívatelia PLM a ERP doteraz pracovali na opačných stranách “tábora”, každý mal iné ciele, metódy práce aj vzdelanie. Kolidovanie funkčnosti a procesov sa môže líšiť v závislosti od PLM a ERP filozofie, história a kultúry sa však taktiež môžu v rámci každej spoločnosti líšiť. Integrácia PLM a ERP núti spoločnosti, aby sa týchto rozdielov zhostili a vytvorili riešenie, ktoré splnia požiadavky všetkých užívateľov.
Je potrebné určiť kto bude “vlastniť” a kontrolovať procesy a informácie. Pôvodne bola kontrola kusovníkov vykonávaná vo výrobe – čiastočne preto, že prvé konštrukčné systémy nepodporovali správu kusovníkov, ale aj preto, že výroba mala väčšiu kontrolu nad týmito dátami.
Naviac, vývojové procesy výrobku prebiehali v konštrukcii aj výrobe – každý s iným pohľadom a prioritami v týchto procesoch – napríklad spôsob správy zmien. Toto sa však vývojom PLM zmenilo.
V súčasnosti už spoločnosti zvyknú pripisovať konštrukcii zodpovednosť za štruktúru výrobku a zmenový proces, pretože tá “vlastní” celý projekt a zabezpečuje aj splnenie všetkých funkčných a regulačných požiadaviek. Výroba ostáva zodpovedná za produkciu týchto projektov. Táto zmena posunula “centrálu”, alebo teda zdroj informácií o štruktúre výrobku a zmenového manažmentu, od výroby ku konštrukcii a ovplyvňuje, ktoré informácie je treba zdieľať alebo presunúť medzi PLM a ERP.

Obchodné postupy

Obchodné postupy jednotlivých spoločností ovplyvnia spôsob, akým je najvhodnejšie integrovať PLM a ERP. Spoločnosti, ktoré majú decentralizované útvary a samostatné prevádzky budú mať odlišné obchodné procesy a postupy ako tie, ktoré majú centralizovaný manažment. Napríklad, môžu potrebovať samostatné a špecifické integrácie v rámci jednotlivých divízií namiesto všeobecnej integrácie, ktorú by využívali všetci.
Integráciu PLM a ERP rozumieme skôr ako integráciu procesov, ako je napríklad manažment zmien, ako len obyčajné premiestňovanie dát z jednej aplikácie do druhej. Pri integrácii PLM a ERP treba venovať pozornosť premiestňovaniu informácií a kontrole manažmentu, ktoré spájajú rozčlenené organizácie. Počas trvania procesu možno budú musieť informácie niekoľkokrát prejsť cez PLM a ERP. Efektívne integrácie musia určovať, aké budú obchodné postupy a tiež aj to, ktoré informácie kam pôjdu. Napríklad, pri prehodnocovaní navrhnutej zmeny, užívateľ PLM vie posúdiť vplyv tejto zmeny na funkčnosť alebo výkonnosť produktu, zatiaľ čo užívateľ ERP vie posúdiť vplyv na výrobné činitele, ako sú zásoby, efektivita, odpadový materiál alebo doba dodania nových komponentov. Automatizácia procesov by mala byť vložená v rámci integrácie kedykoľvek je to možné a odvtedy automatizácia výrazne zníži prácu bez pridanej hodnoty a omyly.
Kým niektoré procesy a funkcie môžu byť podporované možnosťami buď v PLM alebo v ERP, budú tam výrazné rozdiely v tom, ako tieto podobné možnosti v každom systéme budú podporovať podnikanie. Kľúčovým krokom k dosiahnutiu úspešnej integrácie PLM a ERP je pochopenie toho, ako pracuje váš podnik.

Technologické otázky

Niektoré podniky rozhodujú o investíciách týkajúcich sa technológií a architektúry priebežne, tvoria infraštruktúru v rámci ktorej musia operovať oba systémy, PLM aj ERP.
Štruktúra produktu a výmena kusovníkov sú zvyčajne vykonané prvotnou integráciou. Druhá je kompletnejším procesom výmeny informácií. Ďalšie eventuálne integračné stupne medzi PLM a ERP zahŕňajú (ale nie sú viazané na) detaily o dodávateľoch, inventár a informácie o zásobách, nákladoch, výrobných procesoch, odsúhlasených dodávateľoch, informácie o súčiastkach a komponentoch a základné údaje o položkách.
Oblasť integrácie je taktiež ovplyvnená stupňom a smerom toku dát medzi PLM a ERP. Pre niektoré druhy informácií je jednosmerná výmena všetko, čo je potrebné. Príkladom jednosmerného toku sú informácie o nákladoch, ktoré sú vytvorené a udržiavané v doméne ERP. Projektant potrebuje poznať náklady na komponenty, ktoré by mohli byť začlenené do produktu. Pretože konštruktér nebude ovplyvňovať náklady na zakúpené komponenty, jednoducho zvýrazni túto informáciu v prostredí PLM, a to bude postačujúce.
V ostatných prípadoch môže byť vyžadovaná dvojsmerná výmena. Napríklad, procesy výmeny, ktoré sú realizované v oboch oblastiach bude možné lepšie udržiavať prostredníctvom dvojsmernej integrácie, pretože užívatelia oboch systémov PLM aj ERP potrebujú byť oboznámení so súčasným stavom produktu. Dvojsmerná výmena je oveľa komplexnejšia a mala by byť použitá tam, kde bude mať pre firmu najväčší význam. Ponúka väčšie funkčné možnosti a s nimi spojené výhody.
Údaje vymenené medzi dvoma doménami musia byť zosynchronizované. Ak je možné upravovať všeobecné informácie v oboch systémoch tieto sa môžu stať invalidnými a spôsobiť tak opätovne problémy, na riešenie ktorých je táto integrácia určená. Údaje musia byť jednotné.
Nie všetky informácie musia byť vymenené medzi PLM a ERP. V niektorých prípadoch môže byť výhodné zabezpečiť prístup k informáciám, ktoré sú v druhej doméne. Toto môžeme zabezpečiť tým, že povolíme prístup k informáciám spravovaným v PLM a ERP v rámci užívateľského rozhrania primárnych aplikácií ako sú CAD, PLM a ERP alebo cez prehliadače.
Zvláštnosťou je, že spoločnosti zvyknú implementovať ERP rozdielne, dokonca majú niekoľko rovnakých ERP riešení v rôznych častiach organizácie. Toto sťažuje predajcom PLM systémov vytvorenie všeobecne použiteľných PLM-ERP integrácií, ktoré by uspokojili požiadavky všetkých spoločností. Avšak, využitie všeobecne použiteľnej implementácie ako východiska môže do značnej miery znížiť celkové náklady a čas, potrebné na vytvorenie požadovanej integrácie pre určitú spoločnosť.
Integrácia PLM a ERP musí prispôsobiť prostredie, ktoré už bolo vytvorené, ale môže požadovať zmeny v niektorých prístupových právach (napr. „vlastníctvo“ dát a procesov). Ďalším hľadiskom je, že všetky spoločnosti sa časom menia, preto by mali byť integrácie flexibilné, cenovo priaznivé a schopné sa vyvíjať, aby zabezpečili plnenie meniacich sa obchodných požiadaviek.

Zhrnutie

Integrácia informácií a procesov PLM s ERP zlepšuje produktivitu užívateľov a tým prináša celkový prínos, ktorý je väčší ako celkový počet jednotlivých individuálnych príspevkov. Avšak, pre dosiahnutie takýchto výhod je potrebné, aby v organizácii nebol tok informácií obmedzovaný. Definovanie rozsahu takejto integrácie je zložitá úloha. Medzi faktory, ktorým sa treba venovať patria: vlastníctvo dát a procesov, určenie základného zdroja informácií, požadovaný stupeň integrácie a akým spôsobom budú procesy spravované.
Počas rozhodovania, akým najlepším spôsobom integrovať PLM a ERP vo vašej spoločnosti je potrebné určiť, čo je nevyhnutné – teda obchodné požiadavky a nie vízie. Vyhodnotiť náklady na „vlastníctvo“, vrátane vývoja, východiskové rozmiestnenie a trvajúci maintenance. Pamätajte, integrácia PLM a ERP je viac ako len obyčajná integrácia. Pre to, aby sme zvýšili celkový prospech, musí integrácia zahŕňať široké spektrum informácií, procesov, organizácií a ľudí – nie je to len technologická otázka.
Ako vo všetkých aktivitách spoločnosti, pre úspech je rozhodujúca podpora. Tých pracovníkov, ktorí „cítia bolesť“ a tí, ktorí majú problémy (a nemusia to byť tí istí ľudia) je potrebné oboznámiť s potrebami, riešením a výhodami integrácie PLM a ERP vo vašom vývojom procese. Musia sa stať aktívny zástancovia integrácie, poskytovať podporu, a zdroje pre úspešné nasadenie.